Schelpen in potlood

Hoofdcategorie: Tekenen en schilderen Categorie: Potlood
compositieOp zolder heb ik een eigen ruimte om te tekenen, ik kan daar ongestoord zitten en hoef mijn werk tussendoor niet op te ruimen. Mijn tekentafel is ruim en in hoogte verstelbaar. Direct daar tegen aan staat een kastje waar ik de dingen die ik wil tekenen op kan zetten. Eigenlijk zou de afstand tot de onderwerpen iets meer moeten zijn maar daar is de ruimte niet groot genoeg voor. De zolder heeft grote ramen en er is dus volop licht. Bovendien is er een goede verlichting gemaakt zodat ik ook ’s avonds kan werken. Het lijkt me leuk om een tekening in kleurpotlood maken van een aantal van mijn schelpen. Ik probeer wat verschillende composities uit. Daarvoor leg ik ze op een wit blaadje zodat ik ook de schaduwen goed kan zien. Ik probeer een aantal composities uit en kies tenslotte voor een driehoekscompositie.

fase1De tekening wordt gemaakt op wit 180 grams tekenpapier met Karisma kleurpotloden. De schets is met een 4B potlood globaal opgezet. Als ik de schets klaar heb maak ik de lijnen heel licht door ze te deppen met kneedgum. Als de lijnen te dik zijn dan zouden ze overal door het kleurpotlood heenkomen. In plaats van een 4B grafietpotlood had ik de schelpen ook met een lichte kleur kunnen schetsen, dat stoort ook niet bij het uiteindelijke resultaat. Het is maar wat je zelf het plezierigste vindt.
fase2Naast mijn tekening heb ik altijd een wit kladblaadje liggen. Daarop probeer ik sommige kleuren even uit voordat ik ze gebruik. Ik begin voorzichtig met het kleine blauwe schelpje links onderaan. Eerst zorg ik dat de kleur goed is ( metallic blue), daarna dik ik de nerven nog wat aan door harder op het potlood te drukken. Ik geef vast een schaduw aan onder de schelp. (warm grey, 90%) Om de illusie van diepte te maken zet ik lichtjes een laagje geel (deco yellow) over het bolle gedeelte van de schelp.De hoofdkleur van de lange gedraaide schelp is donkerbruin (dark brown) de lichter delen zijn gebrande oker (burnt ochre)
fase3Dan volgt schelp voor schelp. Het is ook een mogelijkheid om eerst alle schelpen van een lichte basis te voorzien en dan steeds te verdiepen, maar mijn voorkeur gaat uit naar het steeds afwerken van een hele schelp. Dit is gewoon een kwestie van persoonlijke voorkeur. De grote gele schelp is voornamelijk opgebouwd uit 4 tinten bruin/rose/orange (mineral orange, yellow ochre, deco orange, jasmine). De rose gekartelde schelp links voor is ook uit diverse tinten opgebouwd. (blush, lavender,dahlia purple, metallic purple) Ik gebruik een klein beetje geel in de platte witte schelp, gecombineerd met een van de rose tinten die ik al gebruikt heb.
fase4Uiteindelijk worden een stuk of 15 kleuren steeds weer gebruikt. Met een lichte kleur blauwgrijs (blue slate, greyed lavender) worden lichte schaduwen op de schelpen gemaakt. Af en toe laat ik het werk even liggen en kijk ik er van een afstandje naar. Hier en daar pas ik de schaduwen nog wat aan of voeg wat meer kleur toe. Ik vond de gele schelp nog niet diep genoeg van kleur en maak deze intenser door er nogmaals overheen te gaan.
fase5Schelp voor schelp wordt op deze manier opgebouwd. Door de schaduwen onder de schelpen ontstaat er diepte in de tekening. De schaduwen lopen soms ook over de schelpen. Ook dit geeft een extra gevoel van diepte. De zeester laat ik nog open, die vind ik het moeilijkste qua vorm. Vooral de stekels midden op de zeester vind ik erg lastig.
fase6Uiteindelijk is de zeester het enige stukje dat nog niet ingekleurd is. Ik begin hier ook aan en gebruik weer een combinatie van eerder in de tekening gebruikte kleuren. De zeester krijgt zijn vorm door het toevoegen van schaduwen. Hij lijkt nou niet langer plat en komt goed tot zijn recht. Ik bekijk het geheel nog een keer van een afstandje. Als ik tevreden ben zet ik ergens op een niet te opvallende plek mijn naam en het jaartal. De tekening is af.