Kindertekeningen in beeld

Article Index

Tekeningen uit periode 2, de gecodeerde werkelijkheid

Deze periode loopt ongeveer van het begin van het vijfde tot het eind van het tiende levensjaar. Binnen deze periode kan nog een onderscheidt gemaakt worden tussen het pre-schematische stadium en het schema stadium.

Het Pre-schematische stadium

afbeelding05Jongen, 3 jaarDe jongen die deze koppoter tekende is duidelijk in het pre-schematische stadium aanbeland. Het menselijke figuur heeft nog geen lichaam en is willekeurig op het blad geplaatst, tussen wat krabbels. In het gezicht zijn duidelijk ogen, een neus en een mond te herkennen. De armen zijn erg lang, en boven aan de benen bevestigd. Hoewel de dikke lijnen onder op het blad op een grondvlak lijken, is dit gewoon toevallig zo ontstaan.


afbeelding06Meisje, 4 jaarHier zien we een aantal gezinsleden afgebeeld. Het meisje is duidelijk in de overgang van koppoters naar lineair getekende mensfiguren, poppetjes met een lijf. Opvallend is dat de poppetjes met een lichaam, ook allemaal steevast een naveltje hebben gekregen. Niet alle kopjes hebben overigens een neus, maar een mond en ogen zijn steeds wel te herkennen. De figuurtjes staan al min of meer geordend op het vlak, maar dat zou ook toeval kunnen zijn door de beperkte ruimte, net als de overlapping die af en toe onstaat.


afbeelding07Jongen, 5 jaarHier zien we dat het mensfiguur aardig compleet begint te worden. Een hoofd met oren, ogen en een neus, de mond is niet duidelijk zichtbaar. Er is een lijf, en de handen hebben vingers. Ook voeten zijn te zien. Het kleurgebruik is nog totaal willekeurig.


afbeelding08Jongen, 6 jaarIn deze tekening is nog een krampachtige, ongecontroleerde lijnvoering te zien. Het kleurgebruik is cerebraal en nog niet natuurgetrouw. De onderkant van de tekening is als grondlijn gebruikt. Bovenaan de tekening zie je een balk met lucht. De eekhoorn is vanuit verschillende aanzichten getekend, om deze zo duidelijk mogelijk weer te geven. De tekenaar is duidelijk fysioplastisch aangelegd. Het kind is nog aan het experimenteren met schema''s wat te zien is in de paddenstoelen en de kabouters. De jongen suggereert beweging met behulp van een dikke bruine lijn. Er is sprake van juxtapositie.


afbeelding09Meisje, 5 jaarDit 5 jarige meisje is al een heel eind op weg met het ontwikkelen van een schema. Ze maakt onderscheid tussen de poppetjes met behulp van attributen, let bijvoorbeeld op de verschillen in haardracht. De lijnvoering is al redelijk gecontroleerd, de rondjes sluiten mooi op elkaar aan. De mensfiguren staan allemaal op de rand van het papier, en zijn nog statisch weergegeven.


afbeelding10Meisje, 6 jaarIn deze tekening heeft het 6 jarige meisje gebruik gemaakt van een combinatie van de rand van het papier, en een getekend grondvlak. De schoorsteen is in haaks contrast op het huis geplaatst. Er is sprake van doorzichtigheid in het huis.