Portrettekenen 1

Parent Category: Tekenen en schilderen Category: Portret en figuur

Article Index


afbeelding07Meer ruimtelijkheid door arceren. Het voorhoofd is duidelijk te kort.afbeelding06De kop staat in grote lijnen.Arcering kan op meer manieren: lijnen naast en door elkaar, vegen en door hard en zacht te drukken kun je donkere en lichte tinten maken.

Bij het uitwerken van van de tekening (na een aantal 7minuten-schetsen van verschillende standen van het model) is het opbouwen van lichte naar donkere tinten het meest logisch en meest veilige. Zet je werk steeds weer op afstand en wees kritisch;

ook een tip: zet de tekening voor de spiegel en je ziet meteen de fouten!) Op de afbeelding rechts is het voorhoofd duidelijk te kort en het haar neemt meer ruimte in, zoals ook op de profielfoto al te zien was.
afbeelding08Rembrandt, een oude man met baard uit 1631, etsOp het laatst komen de extra details zoals kenmerkende uiterlijkheden als haar, kuiltjes, snor, piercing, kleding etc.aan bod om uitgewerkt te worden, alsook de verfraaiing van de kop met hoofdtooien als hoed, sjaal etc.en ook de achtergrond.

Na het tekenen met houtskool, krijt of potlood is het leuk om door te gaan in kleur, bv. met gekleurd krijt (pastel bv) of op gekleurd papier; zo voer je steeds de moeilijkheidsgraad op. Schilderen van portretten is in feite hetzelfde, alleen heb je dan meer te maken met vlakken dan met lijnen, maar de basis: de opzet van de bouw van de kop, blijft gelijk; meestal gebeurt dit met hulplijnen met verdunde verf of met een kleurkrijtje.

Kijk ook eens naar hoe anderen kop getekend hebben: op internet, in kunstboeken of in musea. Verschillende vormen van arceren worden gebruikt om de ruimtelijkheid van de kop weer te geven, zoals het gebruik van lijntjes in de portret-etsen van Rembrandt of de veegmethode in de krijtschetsen van Van Gogh.
afbeelding09kop van een vrouw; van Gogh - krijtstudie van een boerin; 1884 onderdeel van een groot schilderij met meer figuren In een vervolgartikel zal ik wat andere aspecten van het kijken naar het model benadrukken, zoals:
  • soorten portretten,
  • gezichtstuitdrukkingen,
  • leeftijd,
  • ras,
  • kleurgebruik,
  • standpunt van de tekenaar,
  • compositie.
Kortom diverse zaken die van belang zijn bij het portrettekenen of schilderen, komen hierbij aan bod. Het werk van oude en moderne meesters kan ons hierbij ook van dienst zijn
Jos van Meel, nu wonende in Alanya, Turkije.
Opleiding : Akademie voor Beeldende vorming Tilburg (Mo tekenen A en B)
Ervaring: Cursussen aan volwassenen in het vormingswerk en de ''Schildersweken in Huissen''
Verder grafisch via de LOI geschoold en daar lessen grafisch ontwerpen geschreven, gegeven en gecorrigeerd.
Eigen grafisch ontwerpstudio gehad van 1985 tot 2003.