Portrettekenen 2

Hoofdcategorie: Tekenen en schilderen Categorie: Portret en figuur

Artikelindex



Standpunten

De afstand van de tekenaar en het standpunt dat deze inneemt is van belang bij het tekenen.

afbeelding10Studieschets gezichtshoudingen 1 afbeelding11Studieschets gezichtshoudingen 2 afbeelding12Studieschets gezichtshoudingen 3

Het maakt nogal uit of je iemand van boven of van onder ziet. Als het model zit te lezen en jij staat te tekenen dan zie je het hoofd van bovenaf.

Op mijn kleurpotloodschets aan het begin van het artikel Portrettekenen 1 is dit te zien. Op de studieschets is deze houding van voren en van opzij te zien. Leuk om te zien hoe hier de cirkels van het aangezicht en het achterhoofd gebruikt zijn. Doordat het model naar beneden kijkt, is er dus meer van het achterhoofd te zien.

Een portret van onderaf bekeken is niet zo gebruikelijk, het gezicht krijgt dan een lelijke verkorting, je kijkt onder tegen de neus aan, niet zo flatteus voor een normale, natuurlijke portrettekening, maar voor bepaalde taferelen, zoals bewondering, aanbidding een voor de hand liggende stand van het hoofd.

afbeelding13Zittende vrouw, PicassoIn de kunst

In de kunst is met aanzichten gespeeld door schilders van de kubistische stroming. Picasso
heeft een voor en zij -aanzicht in een tekening gecombineerd (en face /en profil), wat een
vervreemdend effect geeft.
Er valt nog heel veel te vertellen over het portret. Ik ben zeker niet volledig, maar bespreek wat ik met DutchPainters wil delen.

Het volgende -laatste artikel - wil ik het nog hebben over soorten portretten, kleur, compositie, karikaturen en maskers en ook enkele werken van DutchPainters daarbij aan de orde laten komen, naast het werk van kunstenaars. Ik hoop dat dit artikel jullie inspireert en aan de gang zet.

Ik moet ook nodig zelf weer aan de  slag.

Sukses. Jos van Meel